Use case:

Een antwoord op werkdruk

Werkdruk is afgelopen jaren gestaag toegenomen. Uit een recente monitor van TNO blijkt dat 55% van de beroepsbevolking vindt dat werkdruk aangepakt moet worden. Ook werkgevers noemen werkdruk het vaakst als een belangrijk risico voor de bedrijfsvoering (TNO, 2020). In stukken van de Wetenschappelijke Raad van Rijksbeleid wordt aandacht besteed aan intensivering van werk. Werk vraagt steeds meer van ons en het lijkt alsof weinigen weerwoord bieden. Ook in de media kunnen we al jaren niet meer om de burn-outs heen.

Er is al veel bekend

Al zo’n 40 jaar zijn twee basisprincipes bekend: beperk taakeisen en vergroot autonomie. Bij deze twee basisprincipes is het niet gebleven. Er zijn vele theorieën om werkdruk, stress, motivatie en werkgeluk te begrijpen. De diversiteit aan bestaande ideeën en ‘best practices’ kan echter inzicht bemoeilijken vanwege de uiteenlopende verklaringen en opvattingen. Tegelijk klinkt in de maatschappij her en der de roep tot werkmaximalisatie (zoveel mensen, zo lang mogelijk zo veel mogelijk aan het werk). En graag willen we allemaal duurzaam ons werk kunnen volhouden. Maar op deze manier komen we er niet.

Kenmerken van beter werken

Om te kijken wat er goed of mis gaat kan men kijken naar meer onderliggende kenmerken uit al die verschillende modellen. Deze analyse van (arbeids)psychologische, empirisch ondersteunde theorie leidde tot vijf onderling samenhangende kenmerken voor beter werk:

  1. Zelfzorg: De medewerker moet het werk doen. Werk dient daarom deze medewerker ten goede te komen door aan te sluiten op zijn persoonlijke doelen en psychologische behoeftes. De medewerker moet het (werk)leven daarom meer vanuit eigen behoeftes inrichten. Meer aandacht voor de ‘mens-achter-de-medewerker’ bevordert een betekenisvol, duurzaam en plezierig (werk)leven.
  2. Werk moet bijdragen aan verbinding (binnen en buiten werk), zodat mensen elkaars motivatie, functioneren en welbevinden wederzijds kunnen versterken. Bekommer je om elkaar, maak tijd en geef aandacht aan een ander. Ook dat maakt het (werk)leven betekenisvoller en plezieriger.
  3. Het investeren van energie en tijd in werkzaamheden is geen doel op zich. Inspanning dient daarom niet nodeloos maar spaarzaam en gericht te worden ingezet, en waar mogelijk te worden beperkt. Wees daarom selectief en stel grenzen, durf kritisch te zijn op je werk.
  4. De waarde van werk voor de medewerker zit in persoonlijk relevante opbrengst: in hoeverre leidt de werkinspanning tot vervulling van persoonlijke doelen en/of vervulling van psychologische behoeftes? Behoud werkzaamheden die helpen, minimaliseer of elimineer de rest zo veel als mogelijk.
  5. Werken is zinvol, niet werken is dat ook. Ontspanning ondersteunt gezondheid, bevordert prestaties (probeer eens uitgerust te werken!) en biedt een alternatieve context voor persoonlijke ontwikkeling en verbinding. Zorg dus voor een goede balans tussen werken en niet werken.

Concrete handvatten om beter werken te stimuleren

Goedbedoelde werkdrukinterventies kunnen beperkt effectief zijn wanneer zij niet rekening houden met alle vijf kenmerken. Zo kan een medewerker veel vrije dagen hebben (veel ontspanning) maar wanneer er zoveel taken zijn die toch maar blijven liggen wachten (te grote inspanning) komt de medewerker niet aan ontspanning toe: Zonder reductie in inspanning is ontspanning niet effectief.

Een andere medewerker die vermoeid is krijgt minder taken en levert wat projecten in. Het kan echter zijn dat door deze reductie in inspanning ook de potentiële opbrengst of waarde van werk verloren gaat, waardoor de medewerker aan motivatie inboet en het resterende werk net zo goed vermoeiend blijft.

Medewerker drie doet mee aan leuke projecten waarin hij uitgedaagd wordt en zich kan ontwikkelen. Maar het is niet de ontwikkeling die hij zelf voor ogen had. De goedbedoelde ‘uitdaging’ sluit niet aan op persoonlijke doelen en leidt tegelijk af van activiteiten die hij wel wenste te doen.

Een integrale aanpak van werkdruk zou eruit bestaan inspanning te reduceren en de persoonlijk relevante opbrengst en ontspanning (binnen of buiten werk) te vergroten. Zo komt werk de medewerker ten goede, en kunnen we meer voor elkaar blijven betekenen.

Enthousiast geworden?

Onze drie services

Welke past bij jou?

Beter werken begrijpen

Kennissessies of workshops.

image/svg+xml
meer info >

Beter werken meten

Meten is weten.

image/svg+xml
meer info >

Beter werken realiseren

Ondersteuning bij personeelsbeleid.

image/svg+xml
meer info >

Meer redenen voor beter werken

Wij zijn er om je te helpen de werkbeleving te verbeteren
en op te lossen wat niet goed gaat.

Beter werken.
Minder verzuim.
Beter werken.
Minder verloop.
Beter werken.
Meer productiviteit.
Beter werken.
Meer creativiteit.
Beter werken.
Meer energie.
Beter werken.
Meer waardering.
Logo WorQbetter

Services

Bedrijf

Copyright © WorQbetter 2019 – 2021 | KvK 78566517 | Algemene voorwaarden | Privacy statement | Cookiebeleid | Illustraties van Freepik Storyset